lørdag 9. april 2016

Trapdipol for 10 m, 15 m og 20 m.



I gårkveld ble jeg endelig ferdig med trapdipolen jeg har holdt på med å lage denne uken, resultatet er jeg meget fornøyd med, jeg har nå fått meg en antenne med lavt SWR på 10 m, 15 m og 20 m. Etter å ha målt trapsene jeg laget meg tidligere denne uken var jeg sikker på at det ikke ville bli noe problem å få til denne antennen.

Første SWR måling på utunet antenne viste gode resultater.
Den første SWR målingen etter bekreftet at trapsene fungerte svært godt, det var bare litt trimming som skulle til for å få antennen til å spille på 10 m, 15 og 20m. Målingen viste at jeg hadde svært lavt SWR på 3 bestemte frekvenser, det var jeg godt fornøyd med. Akkurat som jeg hadde håpet på lå SWR dippene lå under der jeg ønsket å ha de, jeg hadde med vilje kappet antennen litt for lang, det er som kjent enklere å kappe av en antenne, enn å skjøte på den.

SWR på ferdig tunet antenne.
Fredagskvelden ble brukt til å fintune antennen, dette er alltid en omstendelig prosess, og blir ikke bedre av at antennen har 3 bånd som skal avstemmes. Heldigvis er det en ganske enkel prosedyre, først avstemmer man det høyeste båndet, i dette tilfellet 10 m, så tar man båndet under, altså 15 m i dette tilfellet, og så det nederste båndet som er 20 m på denne antennen. Men selv om det er enkelt blir det noen runder med å heise antennen opp og ned. Erfaring fra tidligere har vist at det lønner seg å være forsiktig, og kun klippe litt om gangen. Det er bedre med noen ekstra runder, enn å risikere å klippe antennen for kort og måtte skjøte den.


SWR på 20 m.

SWR på 15 m.

SWR på 10 m.

Jeg er kjempefornøyd med resultatet og gleder meg til å ta antennen i bruk.

Ingen kommentarer: