søndag 24. august 2014

På lufta fra Minneåsen.

I helga har vi vært en liten tur på hytta på Minneåsen. Siden dette kun var en kort tur kjørte jeg kun med enkelt utstyr denne gangen. Antennen jeg brukte er en hjemmelaget vertikal for 15 m og 20 m. Vertikalantennen er en kvartbølgeantenne med en trap for 15 m og 4 radialer for hvert bånd, altså tilsammen 8 radialer. Selve antennen består av en isolert kobbertråd tapet fast til en billig fiskestang fra Biltema. Trap'en har jeg også laget selv.  Resten av utstyret besto som vanlig av min Elecraft KX3 og ett MicroHam USB Interface III.

Antennen fungerer tydeligvis bra fordi jeg hadde en PSK-31 kontakt på 20 m med LU5FF i Argentina med bare 5 watt.

Stasjonen med Elecraft KX3, MicroHam USB Interface II og PC.
 
Vertikalantenne med trap.
 
SWR på 15 m.
 
SWR på 20 m
 
SWR på hele båndet fra 20 m til 15 m. Det er lett å se hvilke bånd antennen går på.

Ingen kommentarer: