fredag 24. august 2012

Signalet ut fra en 12 VDC til 230 VAC konverter.

WAVE4

I forbindelse med forberedelsene til kommende Field Day med LA1FDG på Store Urevatn i Bykle kommune tenkte jeg at det ville være kjekt å ha 230 VAC tilgjengelig og ikke bare 12 VDC fra batteriene. Tilfeldigvis har jeg en 12 VDC til 230 VAC konverter liggende i rotekassen som jeg kjøpte billig for noen år siden. Hittil har jeg stort sett brukt denne til å drive en arbeidslampe fra sigarettenneruttaket på bilen mens jeg jobbet med den, men plutselig gikk arbeidslampen opp i flammer og jeg har lenge hatt mistanke om at 12 VDC til 230 VAC konverteren hadde noe med saken å gjøre, jeg har derfor ikke turt å bruke konverteren til andre ting etter dette. I ettermiddag fant jeg ut at det var på tide koble konverteren til oscilloskopet for å se hva som kommer ut av den. Jeg ble ganske overrasket over det jeg fikk se, for spenningen som kommer ut av konverteren er en nesten helt ren firkantpuls som svinger fra 0 volt opp til 320 volt, så tilbake til 0 volt igjen og så til -320 volt før den går opp til 0 volt igjen og starter forfra. RMS verdien av dette tilsvarer en AC-spenning på 237 volt, slik at konverteren fint kan brukes til glødelamper og lignende, men jeg vil sterkt fraråde å bruke denne konverteren til finere elektronikk. På grunn av de skarpe pulsflankene lager konverteren en del støy også.

DSC_0989

Ingen kommentarer: