tirsdag 14. august 2012

Elecraft KX1 Transceiver.

P8140108

Jeg har fått anledning til å bygge en Elecraft KX1 for LA3LMA. Elecraft KX1 er en CW transceiver som gir ut ca. 4 watt på 40 m og 20 m. Riggen er ganske enkel å bygge og ganske enkel i bruk, men har likevel de aller fleste funksjoner en CW-entusiast kan tenke seg. Det er mulig å sette inn ekstra moduler slik at KX1 får innebygd antennetuner, 30 m og 80 m, og det er mulig å montere en paddle rett på chassis.

P8110095

Slik ser Elecraft KX1 ut når den kommer i pakken sin.

P8120102

Det første jeg måtte gjøre var å sette opp ett lite elektronikkverksted i en krok. Gjesterommet/kontoret som jeg vanligvis bruker er nemlig opptatt denne uken fordi min søster er på besøk.

P8120101

På lørdag satte jeg de første komponentene på plass på kretskortet, men fordi jeg kom igang med byggingen så seint på kvelden satte jeg bare 17 komponenter på plass før jeg ga meg.

P8120105

På søndag var første byggetrinn ferdig og jeg satte strøm på transceiveren for første gang, som alltid var det like spennende denne gangen også, men det kom ikke noe røyk denne gangen heller og alle målingene var slik de skulle være.

P8130106

Seint mandagskveld ble jeg ferdig med å lodde på plass alle komponentene, det eneste som da stod igjen var å montere transceiveren i chassiset.

P8140115

Elecraft KX1 serienummer 1923 ferdig og klar til å komme på lufta!

P8210196

LA3LMA sin Elecraft KX1 sammen med min egen Elecraft K2.

Ingen kommentarer: