lørdag 31. mars 2012

MicroHAM microKEYER II.

DSC_0657-1

På torsdag i forrige uke fikk jeg mitt MicroHAM microKEYER II interface, det er en oppgradert utgave av microKEYER som jeg har brukt i mange år. Hovedforskjellen mellom microKEYER og microKEYER II er at sistnevnte har innebygd lydkort, slik at det eneste man trenger mellom interfacet og PC’en er en USB kabel. Det forenkler oppkoblingen av interfacet vesentlig i forhold til den første utgaven hvor man brukte 2 eller 3 kabler til PC’ens innebygde lydkort, noe som ofte førte mange problemer med innstillingen av lydkortet. Med USB lydkort innebygd i interfacet blir alt mye enklere. microKEYER II har en mengde andre avanserte funksjoner, for full oversikt anbefaler jeg at man går inn og ser på MicroHAM sine hjemmesider: http://www.microham.com/

Oppkoblingen av microKEYER II interfacet gikk ganske greit, siden jeg også hadde bestilt en kabel som passet til radioen. Kabelene til microKEYER II er forøvrig de samme som til den første utgaven av microKEYER, slik at dersom man har den første utgaven og ønsker å oppgradere, så trenger man ikke å kjøpe ny kabel. Innstillingene av det nye interfacet gikk også ganske greit siden jeg bare kunne bruke opp igjen de fleste av innstillingene fra microKEYER. Det eneste jeg måtte gjøre var å endre fra PC’ens originale lydkort til microKEYER II sitt lydkort i digimodeprogrammet jeg bruker.

Så langt er jeg svært fornøyd med microKEYER II, det er ett svært avansert interface for både tale, morse og digimode. Det har alle tenkelige muligheter pluss litt til. De fleste vil ikke ha behov for ett så avansert interface, men vil klare seg lenge med f.eks. MicroHAM USB Interface III, da får man ett mindre og snertnere interface, samt at man sparer en del penger. Men dersom man ønsker ett av de aller beste interfacene som finnes og ønsker avanserte muligheter bør man absolutt ta en kikk på MicroHAM microKEYER II!

DSC_0656-1

Slik ser baksiden av microKEYER II ut, her ser man alle tilkoblingsmuligheten og den store 37 pins D-Sub kontakten hvor man kobler til interfacekabelen til radioen.

Ingen kommentarer: