tirsdag 15. november 2011

Elecraft W2 Wattmeter.

PB150140

I dag kom mitt Elecraft W2 wattmeter, det er ett wattmeter med opptil to sensorer som man kan koble til PC’en, men det fungerer fint alene også. Jeg kjøpte med 2 sensorer, en for 1,8 MHz – 54 MHz og en for 144 MHz – 450 MHz.

PB150132

Jeg kjøpte mitt Elecraft W2 wattmeter som byggesett, det er ett såkaldt “no-solder” byggesett og det er derfor ingen lodding involvert, det er bare å sette seg ned og skru det sammen. Det tok ca. 1 times tid. Jeg syns det er synd at Elecraft W2 ikke selges som ett ordentlig byggesett, men som ferdigloddet byggesett. Det hadde vært mye mer moro om man kunne loddet sammen wattmeteret selv. For de som ikke har lyst til å skru sammen wattmeteret selv kan man også få det helt ferdig.

PB150134

W2 wattmeteret nesten satt sammen, det mangler bare lokket på toppen.

PB150136

Det ferdige wattmeteret.

W2_Interface_1-1-4-12_Main_Screen

Elecraft W2 kan også kobles til en PC slik at man kan lese av effekten og SWR ved hjelp av ett program som man kan laste ned gratis fra Elecraft sine websider. Programmet er svært enkelt i bruk, og gjør det også mulig å fjernstyre W2 over internett. Dette kan være praktisk dersom man kjører med fjernstyrte stasjoner. W2 har også en SWR alarm som man kan sette opp slik at den kan styre ett rele som kobler ut senderen dersom SWR stiger over en viss verdi.

Ingen kommentarer: