søndag 28. august 2011

QRV som EA5/LA8OKA fra Jávea i Spania.

P8260079

Siden torsdag har jeg vært på lufta her fra Jávea i Spania. Til sammen har jeg kjørt 51 kontakter med 28 forskjellige land på 4 dager. Det er jeg fornøyd med siden jeg har kjørt alle kontaktene på 5 watt med min FT-817 og en halvbølgedipol for 20 m. De fleste kontaktene har blitt kjørt på PSK-31. Jeg har kjørt kontakter på 15 m, 17 m  og 20 m. Takket være Elecraft T1 tuneren min er det ikke noe problem å tune opp dipolen på 15 m og 17 m.

Landene jeg har hatt kontakt med er følgende:

OE Austria
CU Azores
ON Belgium
VE Canada
EA8 Canary Is.
9A Croatia
OK Czech Republic
OZ Denmark
G England
UA3 European Russia
DL Fed. Republic of Germany
OH Finland
F France
HA Hungary
I Italy
HB0 Liechtenstein
PA Netherlands
GI Northern Ireland
LA Norway
SP Poland
YO Romania
YU Serbia
OM Slovak Republic
PZ Suriname
SM Sweden
HB9 Switzerland
UR Ukraine
W United States

Egentlig hadde jeg håpet å komme meg på lufta på onsdagskveld, men etter at jeg hadde hengt opp antennen var det nesten ikke noen signaler å høre og siden det var blitt seint på kvelden gjorde jeg ikke noe med det før dagen etter. På torsdag oppdaget jeg at jeg hadde brudd i den ene koaksen jeg hadde tatt med fra Norge, i tillegg klarte jeg å slite av en annen koaks over en skarp kant, løsningen ble derfor å lodde sammen disse koaksene med en billig loddebolt som jeg har liggende her nede. Etter at jeg hadde fått reparert antennekabelen på provisorisk vis tok det ikke mer enn ett par minutter før første kontakt var i loggen.

På fredag drog jeg til nabobyen Denia og stakk innom en lokal radiobutikk og kjøpte opp alt han hadde av RG-58. Det var forøvrig en kveil på 27 m og en kveil på 10 m. Varebeholdningen var ikke blant de største for å si det sånn. Han hadde også UHF-plugger som jeg loddet på når jeg kom hjem. Koaksene har jeg tenkt å la ligge igjen her nede til neste gang jeg skal hit. På vei hjem var jeg innom ett kjøpesenter og fikk tak i 25 m 1,5 mm^2 ledning, ett multimeter, ett målebånd og diverse annet verktøy som kan være kjekt å ha liggende her nede.

Nå som alt var i orden var det bare å kjøre radio! Det har blitt mest radiokjøring på kvelden etter at ungene har lagt seg og før jeg har krøpet til køys selv. Slik forholdene er nå er det ganske gode forhold på 20 m rundt midnatt, og selv med 5 watt er det ikke noe problem å kjøre litt DX.

P8280103

Ingen kommentarer: