torsdag 15. juli 2010

QRV som EA-LA8OKA fra Madrid.

DSC01236

Etter jobb i kveld fikk jeg endelig tid til å komme meg på lufta herfra hotellet i Madrid.

Jeg var på samme hotellet sist gang jeg var her i Madrid i mars, så jeg viste på forhånd at det var mulig å komme seg på lufta herfra.

Jeg kjørte PSK-31 på 20 m med min YAESU FT-817, ELECRAFT T1 autotuner og 5 watt inn i en halvbølgedipol.

Jeg hadde fått rom i tredje etasje som er den øverste etasjen på hotellet, da jeg åpnet vinduet og kikket ut såg jeg en utelampe som var festet på taket. I minibaren fant jeg en boks med oliven som jeg knyttet fast til et tau og kastet over armen som utelampen var festet i og så drog jeg opp antennen til denne armen. Jeg festet så olivenboksen i andre enden av antennen og brukte boksen som lodd. Da fikk jeg en ganske fin vertikal dipol.

DSC01234

På bildet ovenfor kan man se armen til utelampen som jeg heiste opp antennen i.

DSC01230

Fødepunktet på dipolen sett fra hotellvinduet.

DSC01237

Dersom man bruker øynene godt kan man se antennen hengende fra taket og nedover langs veggen.

Naturlig nok fikk jeg ikke kjørt noe DX med dette oppsettet, men jeg fikk kjørt følgende DXCC: DL, EA, HA, I, LA, OE, OZ og Z3. Den lengste kontakten var med LA9VPA i Oslo. 

Ingen kommentarer: