fredag 14. mai 2010

ELECRAFT T1 Autotuner.

P5130019_edited

For noen uker siden bestilte jeg et byggesett til en Elecraft T1 Autotuner. Byggesettet kom ca. en uker etter at jeg hadde bestilt men da manglet dessverre begge printkortene. Jeg sendte en mail til Elecraft og på onsdag kom endelig printkortene i posten.

P5120002

Her er alt gjort klart til å sette igang med å bygge tuneren.

P5120003_edited

Her er hovedkortet nesten ferdig, det mangler bare spolene og mikroprosessoseren.

P5120004_edited

Dette er baksiden av hovedkortet, her måtte det loddes på en motstand og to kondensatorer. Det er en del overflatemonterte kondensatorer også, men disse er loddet på forhånd.

P5130007_edited

Man må vikle 9 spoler, etter at jeg hadde viklet alle spolene oppdaget jeg at den ene spolen skulle vikles over 2 ringkjerner. Dette sto på et løsark som fulgte med byggeveiledningen. Løsarket var datert i 2005 så jeg syns det er litt dårlig at Elecraft ikke har fått til å oppdatere byggeveiledningen enda det er gått 5 år.

P5130011_edited

Dette er spolen T2 som skal vikles på 2 ringkjerner, slik blir den når den er ferdig.

P5130014_edited

På dette bildet har hovedkortet fått spolene montert.

P5130013_edited

Kontrollkortet som innholder bryterne og lysdiodene man bruker når man skal kontrollere tuneren ser slik ut. Det skal monteres oppå hovedkortet.

P5130015_edited

Her er begge printkortene satt sammen.

P5130016_edited

Her monteres tuneren i den medfølgende plastboksen.

P5130018_edited

Slik ble den ferdige tuneren. Jeg tok ikke tiden, men tror jeg brukte ca. 3-4 timer på å sette den sammen, dersom man står på litt tror jeg at man skal kunne sette den sammen på en times tid.

Ingen kommentarer: