fredag 23. april 2010

Dipolantenne for 40 m på 1-2-3!

Det er fort gjort å lage seg en halvbølgedipol.  Slik laget jeg meg en halvbølgedipol for 40 m til bruk i felten i kveld. Det tok meg ikke mer enn 10 minutter.

P4230003_edited

Dette er materialene som trengs:
- 1 stk senterisolator.
- 2 små kabelsko.
- 4 store kabelsko.
- Ledning etter behov. (Se denne tegningen.)

For å bruke kabelskoene som vist her må man benytte 0,75 mm^2 ledning. Skal man ha antennen hengende permanent vil jeg anbefale at man benytter tykkere ledning. Årsaken til at jeg valgte 0,75 mm^2 ledning på denne antennen er fordi jeg skal bære antennen med meg på tur og da gjelder det å spare vekt.

P4230004_edited

Dette er verktøyet som trengs:
- Leatherman
- Avisoleringstang
- Avbiter
- Krympetang

Strengt tatt trenger man ikke noe mer enn Leatherman, men jeg har jo alt det andre verktøyet og det er en del bedre, så da brukte jeg selvsagt det.

P4230005_edited

Man begynner med å klippe av skoene på 2 stk. av de store kabelskoene.

P4230006_edited

Man trer ledningen gjennom den avklipte kabelskoen, så gjennom øyet på senterisolatoren og tilbake gjennom den avklipte kabelskoen igjen.

P4230007_edited

Man avisolerer endene, setter på de små kabelskoene og klemmer alle kabelskoene fast.

P4230008_edited

Resultatet blir som vist ovenfor. Senter på halvbølgedipolen er nå ferdig.

P4230011_edited

I endene bruker man de største kabelskoene, trer ledningen gjennom skoen, rundt hodet og gjennom skoen igjen. Så strammer man til og klemmer kabelskoen fast.

P4230012_edited

Og slik ble den ferdige antennen, klar for å testes på neste tur i marka.